Zomerpaleis en Hutongs - Reisverslag uit Peking, China van Rene en Erica Broek - WaarBenJij.nu Zomerpaleis en Hutongs - Reisverslag uit Peking, China van Rene en Erica Broek - WaarBenJij.nu

Zomerpaleis en Hutongs

Door: Renerica

Blijf op de hoogte en volg Rene en Erica

23 Mei 2014 | China, Peking

Vandaag vroeg op om "op tijd" (d.w.z. vóór de drukte) bij het Zomerpaleis te zijn, dat net buiten Beijing ligt. De ochtendspits viel mee, dus dat is redelijk gelukt! Wij waren zo ongeveer de enige toeristen op dit bijkans door Chinezen overspoelde terrein. Het hele complex, bestaande uit veel gebouwen, een overdekte 'straat' van ca. 700 meter lang, een groot (uitgegraven) meer en een flinke heuvel (van de daarbij vrijgekomen grond), is zo groot dat we slechts een deel hebben kunnen bekijken.
Na enkele uren zijn we weer vertrokken naar het centrum van de stad. Oorspronkelijk hadden we deze middag ter vrije besteding, echter iedereen had zich aangemeld voor een tour door de "Hutong". De Hutongs zijn de oude (oorspronkelijke) woonwijken in het oude centrum van Beijing en bestaan uit allemaal kleine, lage, huisjes met binnenplaatsjes, gelegen aan smalle straatjes. Alleen de gerenoveerde of nieuw gebouwde huisjes beschikken over eigen sanitair. De bewoners van de overige huisjes moeten het doen met gemeenschappelijke sanitairgebouwtjes (zoals op de camping). Doordat de straatjes zo smal zijn, is verplaatsen erdoor alleen mogelijk met fietsen, brommertjes (die je overigens hier vrijwel niet tegenkomt) of heel kleine "autootjes" (= brommobielen). Wij werden rondgereden met Riksja's, welke wel beschikten over een elektrische aandrijving waardoor de bestuurder niet steeds hoefde te trappen! Dit was een heel leuke excursie doordat we nog konden wandelen door een oude winkelstraat, maar voornamelijk omdat we bij één van de huisjes naar binnen mochten; dit was overigens wel één van de mooiere en grotere! Hier kregen we - gezeten op de patio - uitleg van de bewoners zelf (vertaald naar het Engels door onze Chinese gids). We mochten zelfs nog binnen kijken en fotograferen.....
Na dit bezoek aan 'oorspronkelijk' Beijing zijn we - onverwacht - gebracht naar de 'copymarket' waar allerhande spullen (kleding, schoenen, electronica, etc.) te koop zijn. Een deel hiervan is gekopieerd van bekende merken....... En overal moet stevig onderhandeld worden over de prijs; dit gaat hier echter wel op een leuke manier en goede onderhandelingsresultaten zijn zeker mogelijk!
Verder zijn hier nog nagelstudio's, kun je je laten masseren, etc. Op de bovenste verdieping is een 'foodcourt' waar je eten kunt halen bij meerdere restaurantjes en dat kan opeten aan tafels en banken welke in het midden staan opgesteld. Hier hebben we heerlijk gegeten en zoveel dat we het diner hebben kunnen overslaan! Samen met een ander stel hebben we ervoor gekozen om niet anderhalf uur later alweer met de bus naar het hotel te gaan maar te blijven en op eigen gelegenheid nog verder de buurt te verkennen. Hierdoor hebben we uiteindelijk nog wat dingen gezien die anderen hebben moeten missen en hebben we met z'n vieren zo'n twee uur op een terras gezeten met een heerlijke koude bier en een Spritz Aperol.... Vervolgens hebben we ons met een taxi naar het hotel laten brengen; we zijn zo'n 40 minuten onderweg geweest voor de lieve som van €
Daarna nog proviand inkopen voor morgen in de trein en dan terug naar het hotel.